lördag 12 november 2011

Gig-bygge v44-45

Ritning och spantmallar
Ritningen blev klar i början på veckan, bl.a eftersom utrymmet behövdes för möbelrenovering. 
Spanten är först överförda till styvt papper och sedan till MDF-skivan.

Men först behövde jag bestämma dimension på ribborna. Cyklade till brädgårn och klämde lite. 
Jag tror att 1/2x1" blir bra. 
Därefter tog jag av 1/2" på pappmallarna och så kunde jag rita upp dem på MDFen.

Material
Utgångsmaterialet för ribborna är 1" plankor. 
Jag tänker mig att hyvla dessa och sedan såga dem i 1/2" ribbor. Tänker att det inte behövs mer hyvling. Den sågade ytan blir nog ganska fin och den skall ändå slipas o sedan lamineras.
Egentligen kan man fråga sig om det behövs hyvling och till och med om det är bra. De hyvlade ytorna är ju kanten på ribban som skall limmas mot nästa kant. För bästa vidhäftning skall ytan vara uppruggad med mellangrovt sandpapper. Hm, det blir nor att göra ett prov och klämma lite på frågan.

Metod
Så här tänker jag nu.
Jag fäster ribborna mot varje spant med en dubbelspik, alltså en smal klammer. Ingen limning ännu. Det innebär att jag kan justera efter hand om det inte turar riktigt.
Enda stället jag limmar ribborna är mot stävarna.
När allt är bordlagt, stryker jag på epoxy på bordläggningen mellan spanten. Ser till att få ner det mellan ribborna.
Efter härdningen kan jag ta bort dubbelspiken och limma resten av bordläggningen med epoxy.
För att detta skall bli bra behöver jag nog skarva ribborna till fulla längder. 

Verktyg
Det går att hyra en klammerpistol för 65 kr/dag. Luftdriven men det finns ju tryckluft.
Alternativet är att köpa en eldriven för 2400 kr och sedan sälja den. Vi får se.

Nästa steg
Iordningställa lokalen
Hämta o såga virket
Såga spantmallarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar