tisdag 1 november 2011

Gig-bygge v43

Förlaga och ritning
Har valt Newquay som förlaga. Byggd 1811 och ros fortfarande i Newquay Rowing Club.
Ritar upp spanten i skala 1:1 och med komprimerad längdskala.
3 spant, 1 vattenlinje o diagonalen kvar.
Klart om ett par dagar.

Material
Ribborna blir gran. Lutar åt 1/2x1"
Tore ställer upp och låter mig såga upp o hyvla ribborna i hans verkstad i Vinberg. Super!

För lamineringen står jag mellan epoxy och vinylester. 
Har kontakt med en engelsk firma som gör en organisk epoxy av linfröolja. Den härdar i UV-ljus. Skulle vara roligt att använda men det verkar som att härdprocessen behöver UV-ljus så det funkar inte så bra i sprickor o skarvar.

Lokal
Esjörn tippsade om Erik i Läjet. 
Träffade Erik i början av veckan och han var jättepositiv. Han har en superbra lokal med lagom värme och mycket maskiner.
Det behövs flyttas lite grej innan jag kan komma in. Det blir nog om några veckor.
SUPER!!

Metod
Har funderat lite på hur jag skall fästa ribborna under tiden limmet härdar.
Hos Ysbrand i Solva såg jag en spik i glasfiberförstärkt termoplast. Hittade den till slut. http://www.raptornails.com  Den kan bearbetas utan att skada träverktyg och behöver inte avlägsnas. Låter hur bra som helst. Vet dock inte pris på spik o pistol ännu.
Vi får se, kanske blir det vanlig spik som jag drar ur efter hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar