tisdag 1 november 2011

Tankar runt bygget av båt

Det här blir en liten uppsamling av hur jag har tänkt under september och oktober.


Inför byggandet av den första båten har jag tre prioriteringar.
Låg kostnad, möjligt att göra själv och lågt underhåll
Orginalet med klink är uteslutet. Jag har inte kunskapen. Dessutom är det ett avancerat klinkbygge i 1/4 tums alm. Inte för vem som helst. Det går att beställa en från Cornwall men då ligger priset på ca 250 tkr.
Ribbkravell i Divinycell och glasfiber känner vi ju väl från Vingilotee och senare Arwen. Fyller prioriteringarna väl.

Kanske skulle jag kunna stå på Allmogebåtars varv på på Getterön och bygga. Hmm, funkar nog inte med divinycell. 

Tittar lite på "Stitch & Glue". Plywoodbygge med skarpa slag och tunt glasfiberlaminat. Hittar en ritning på  Crestwood Gig av Joe Dobbler. Det är inte en Pilot Gig men skulle nog kunna fylla våra behov. Beställer ritningar och dom kommer på 10 dagar. Spännande.
Får lite kalla fötter när jag inser hur mycket detaljer det trots allt ligger i ett bygge av denna storlek i denna metod. Dessutom är kanske inte formen helt rätt. Vill ha ett skarpare förskepp för att inte få klafs i skvalpig sjö.

Andra prioriteringar växer sig starkare. Jag vill att det skall finnas mycket lokal känsla i båten, jag vill att den skall förmedla en historia i sig, jag vill att den skall byggas med så låg miljöbelastning som möjligt. 

Tillbaka till ribbkravell men nu med ribbor av gran och med ett tunt epoxylaminat.
Tänker att vi kanske kan hitta virket på den sågen i Källsjö.
Själva byggmetoden är jag trygg med. Och så härligt att jobba i trä.
Ju mer jag tänker på det ju bättre känns det.

Så får det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar