lördag 26 november 2011

v47 -and so it begins

I mitten på veckan var pappa Bernt, Stig och jag uppe hos Karl-Erik vid sågen och valde ut virke. Dels lite furu i grova dimensioner för att bygga en stabil ram och för att stabilisera spantmallarna. Dels gran till bordläggningsribborna. Karl-Erik hade fina 1''x8'' som blev perfekta.
Det blev inte så stort lass men viktigt.

Det grova virket lastade vi av hos Eric i bygglokalen och granplankorna hos Stig.
Eric trodde att jag skulle kunna komma till ordentligt om ca två veckor.
Fram till dess kan jag såga ribborna hos Thore.
I bygglokalen finns det plats att såga spantmallarna och sätta ihop dom.

Jag var ute på varvet hos Allmogebåtar i på tisdagskaffe och berättade lite om projektet. Både Fästningsmalens Roddarlag och Gig-bygget.  Fick många glada tillrop och inte så få goda råd. Härligt.

lördag 12 november 2011

Gig-bygge v44-45

Ritning och spantmallar
Ritningen blev klar i början på veckan, bl.a eftersom utrymmet behövdes för möbelrenovering. 
Spanten är först överförda till styvt papper och sedan till MDF-skivan.

Men först behövde jag bestämma dimension på ribborna. Cyklade till brädgårn och klämde lite. 
Jag tror att 1/2x1" blir bra. 
Därefter tog jag av 1/2" på pappmallarna och så kunde jag rita upp dem på MDFen.

Material
Utgångsmaterialet för ribborna är 1" plankor. 
Jag tänker mig att hyvla dessa och sedan såga dem i 1/2" ribbor. Tänker att det inte behövs mer hyvling. Den sågade ytan blir nog ganska fin och den skall ändå slipas o sedan lamineras.
Egentligen kan man fråga sig om det behövs hyvling och till och med om det är bra. De hyvlade ytorna är ju kanten på ribban som skall limmas mot nästa kant. För bästa vidhäftning skall ytan vara uppruggad med mellangrovt sandpapper. Hm, det blir nor att göra ett prov och klämma lite på frågan.

Metod
Så här tänker jag nu.
Jag fäster ribborna mot varje spant med en dubbelspik, alltså en smal klammer. Ingen limning ännu. Det innebär att jag kan justera efter hand om det inte turar riktigt.
Enda stället jag limmar ribborna är mot stävarna.
När allt är bordlagt, stryker jag på epoxy på bordläggningen mellan spanten. Ser till att få ner det mellan ribborna.
Efter härdningen kan jag ta bort dubbelspiken och limma resten av bordläggningen med epoxy.
För att detta skall bli bra behöver jag nog skarva ribborna till fulla längder. 

Verktyg
Det går att hyra en klammerpistol för 65 kr/dag. Luftdriven men det finns ju tryckluft.
Alternativet är att köpa en eldriven för 2400 kr och sedan sälja den. Vi får se.

Nästa steg
Iordningställa lokalen
Hämta o såga virket
Såga spantmallarna

tisdag 1 november 2011

Gig-bygge v43

Förlaga och ritning
Har valt Newquay som förlaga. Byggd 1811 och ros fortfarande i Newquay Rowing Club.
Ritar upp spanten i skala 1:1 och med komprimerad längdskala.
3 spant, 1 vattenlinje o diagonalen kvar.
Klart om ett par dagar.

Material
Ribborna blir gran. Lutar åt 1/2x1"
Tore ställer upp och låter mig såga upp o hyvla ribborna i hans verkstad i Vinberg. Super!

För lamineringen står jag mellan epoxy och vinylester. 
Har kontakt med en engelsk firma som gör en organisk epoxy av linfröolja. Den härdar i UV-ljus. Skulle vara roligt att använda men det verkar som att härdprocessen behöver UV-ljus så det funkar inte så bra i sprickor o skarvar.

Lokal
Esjörn tippsade om Erik i Läjet. 
Träffade Erik i början av veckan och han var jättepositiv. Han har en superbra lokal med lagom värme och mycket maskiner.
Det behövs flyttas lite grej innan jag kan komma in. Det blir nog om några veckor.
SUPER!!

Metod
Har funderat lite på hur jag skall fästa ribborna under tiden limmet härdar.
Hos Ysbrand i Solva såg jag en spik i glasfiberförstärkt termoplast. Hittade den till slut. http://www.raptornails.com  Den kan bearbetas utan att skada träverktyg och behöver inte avlägsnas. Låter hur bra som helst. Vet dock inte pris på spik o pistol ännu.
Vi får se, kanske blir det vanlig spik som jag drar ur efter hand.

Sågen i skogen

För några år sedan restaurerade vi boden i Galtabäck. Då la vi nytt sticketak. Den som kunde detta var Stig och han kände till en liten såg i Källsjö där man kunde få tag på stickor. Det blev jättebra.

Så nu Stig och jag åkte dit och träffade Karl-Erik, 77 som har sågen.
Jojomensan, vi skulle nog kunna hitta lite gran som var i det närmaste kvistfri. Plankor 1x8" i längder om 3 och 5 meter. Från det kan vi sedan såga upp o hyvla ribbor i lämplig dimension.
Bilderna är från när vi köpte stickorna för 4 år sedan.

Newquay - förlagan

I boken Inshore Craft Of Britain, Edgar J March finns en mycket fin beskrivning av Pilot Gigs. Det är ju där vårt intresse har väckts.

Newquay är en av de mest berömda. Byggd 1811 av John Peters i St Mawes nära Falmouth, Cornwall. Newquay var i aktiv tjänst fram till 1930-talet. Hon togs om hand av Newquay Rowing Club på 50-talet och har tävlats sedan dess.

Låter inte det som rätt förlaga. JO!

Här är ritningarna ur boken. Nu gäller det att rita upp dom i skala 1:1

Tankar runt bygget av båt

Det här blir en liten uppsamling av hur jag har tänkt under september och oktober.


Inför byggandet av den första båten har jag tre prioriteringar.
Låg kostnad, möjligt att göra själv och lågt underhåll
Orginalet med klink är uteslutet. Jag har inte kunskapen. Dessutom är det ett avancerat klinkbygge i 1/4 tums alm. Inte för vem som helst. Det går att beställa en från Cornwall men då ligger priset på ca 250 tkr.
Ribbkravell i Divinycell och glasfiber känner vi ju väl från Vingilotee och senare Arwen. Fyller prioriteringarna väl.

Kanske skulle jag kunna stå på Allmogebåtars varv på på Getterön och bygga. Hmm, funkar nog inte med divinycell. 

Tittar lite på "Stitch & Glue". Plywoodbygge med skarpa slag och tunt glasfiberlaminat. Hittar en ritning på  Crestwood Gig av Joe Dobbler. Det är inte en Pilot Gig men skulle nog kunna fylla våra behov. Beställer ritningar och dom kommer på 10 dagar. Spännande.
Får lite kalla fötter när jag inser hur mycket detaljer det trots allt ligger i ett bygge av denna storlek i denna metod. Dessutom är kanske inte formen helt rätt. Vill ha ett skarpare förskepp för att inte få klafs i skvalpig sjö.

Andra prioriteringar växer sig starkare. Jag vill att det skall finnas mycket lokal känsla i båten, jag vill att den skall förmedla en historia i sig, jag vill att den skall byggas med så låg miljöbelastning som möjligt. 

Tillbaka till ribbkravell men nu med ribbor av gran och med ett tunt epoxylaminat.
Tänker att vi kanske kan hitta virket på den sågen i Källsjö.
Själva byggmetoden är jag trygg med. Och så härligt att jobba i trä.
Ju mer jag tänker på det ju bättre känns det.

Så får det bli!

Fästningsmalens Roddarlag och båtbygge

Jag har en idé om att ta upp en gammal tradition. Gemenskap runt rodd.
Tanken är att bilda en förening som skall heta Fästningsmalens Roddarlag och som ror i 6-årors Pilot Gigs utgående från fästningsmalen.
En blogg är startad,  www.roddarlag.blogspot.com

Men vi behöver ha minst en båt också. Så det är dags för båtbygge igen. Hurra!
Jag kommer att följa båtbygget här på Seashells.